Scrie-ne un mesaj!

Dacă doriți să ne contactați pentru a ne întreba ceva sau a ne sugera ceva, sau pur și simplu pentru a ne saluta, vă rugăm să folosiți formulatul alăturat. Vom încerca să vă răspundem cât mai repede cu putință.

Echipa e-communio.ro


2 - = 1
* Toate câmpurile marcate sunt obligatorii
Ultimele știri
e-communio.ro logo

Să cerem harul de a asculta mai mult decât a vorbi, după modelul sfântului Iosif

 
Să cerem harul de a asculta mai mult decât a vorbi, după modelul sfântului Iosif
  • 01 Feb 2025
  • 227

Îndemnul pontifului de a-i cere Domnului harul de a asculta mai mult decât a vorbi, după exemplul sfântului Iosif; de a visa visele lui Dumnezeu și de a-l primi în mod responsabil pe Cristos care, din momentul botezului, trăiește și crește în viața noastră a constituit esența catehezei papei Francisc, din cadrul audienței generale de miercuri, 29 ianuarie a.c., din Aula Paul al VI-lea, din Vatican.

 

Revenind la ciclul de cateheze din Anul Jubiliar, intitulate "Isus Cristos speranța noastră", în reflecția sa pontiful a propus contemplarea lui Isus, speranța noastră, în misterul originilor sale istorisite în Evangheliile copilăriei.

Papa Francisc a explicat că evanghelistul Luca ne îngăduie să facem acest lucru din perspectiva mamei sale, Fecioara Maria, în vreme ce evanghelistul Matei se plasează în perspectiva lui Iosif, "omul care își asumă paternitatea legală a lui Isus, inserându-l pe trunchiul lui Iese și legându-l de promisiunea făcută lui David".

"Isus" – a continuat –  "este, de fapt, speranța lui Israel care se împlinește: el este urmașul promis lui David (cf. 2Sam 7:12; 1Cr 17:11), care face casa sa 'binecuvântată în veci' (2Sam 7:29); el este mlădița din trunchiul lui Iése (cf Is 11,1), "odrasla dreaptă" destinată să domnească ca un adevărat rege, care știe să exercite legea și dreptatea  (cf. Ier 23,5; 33,15).

Amintind că Iosif intră în scenă, în Evanghelia după Matei, ca logodnic al Mariei, pontiful a explicat că, pentru evrei, logodna însemna o legătură juridică reală, care pregătea ceea ce urma să se întâmple aproximativ un an mai târziu, celebrarea căsătoriei. Atunci, femeia trecea din custodia tatălui în cea a soțului ei, mutându-se cu el și punându-se la dispoziția darului maternității.

În această perioadă – se spune în continuarea catehezei – Iosif a descoperit sarcina Mariei și iubirea lui a fost pusă la grea încercare. În fața unei astfel de situații, care ar fi dus la ruperea logodnei, Legea sugera două soluții posibile: fie un act juridic public, cum ar fi citarea femeii la tribunal, fie un act privat, cum ar fi înmânarea unei scrisori de repudiere a femeii.

Pontiful explică faptul că evanghelistul Matei îl definește pe Iosif  "drept" (zaddiq), adică un om care trăiește după Legea Domnului, care se inspiră din aceasta, cu fiecare ocazie din viața sa. Urmând astfel Cuvântul lui Dumnezeu – continuă pontiful – Iosif acționează cu chibzuință, fără a se lăsa copleșit de sentimente instinctive și de teama de a o lua pe Maria cu el, ci preferă să se lase ghidat de înțelepciunea divină. El alege să se despartă de Maria în ascuns, adică în privat (cf. Mt 1:19). Această înțelepciune îi permite să nu facă greșeli și să se facă deschis și docil la glasul Domnului, care răsună în el prin canalul visului – a adăugat Sfântul Părinte, subliniind că, în acest fel, Iosif din Nazaret amintește de un alt Iosif, fiul lui Iacob, supranumit "stăpânul viselor" (cf. Gen 37:19), atât de iubit de tatăl său și atât de urât de frații săi, pe care Dumnezeu l-a ridicat așezându-l la curtea lui Faraon.

Cu privire la ceea ce visează Iosif din Nazaret, pontiful a pus în lumină minunea pe care Dumnezeu o face în viața Mariei, dar și la miracolul pe care îl face în propria sa viață: asumarea paternității capabilă să păzească, să protejeze și să transmită o moștenire materială și spirituală.

În toate acestea – a explicat pontiful – Iosif nu rostește cuvinte, ci crede, speră și iubește. El nu spune "cuvinte în vânt", ci acționează prin fapte concrete, punând în practică Cuvântul.



Sursa:vaticannews.va.ro