Scrie-ne un mesaj!

Dacă doriți să ne contactați pentru a ne întreba ceva sau a ne sugera ceva, sau pur și simplu pentru a ne saluta, vă rugăm să folosiți formulatul alăturat. Vom încerca să vă răspundem cât mai repede cu putință.

Echipa e-communio.ro


9 - = 8
* Toate câmpurile marcate sunt obligatorii
Ultimele știri
e-communio.ro logo

Sfântul Ioan Maria Vianney - Partea I

 
Sfântul Ioan Maria Vianney - Partea I
  • 04 Aug 2014
  • 4745
Despre sfântul paroh de Ars a scris o biografie şi Henri Ghéon, un poet şi dramaturg francez, născut acum mai bine de 100 de ani.
În primul său capitol, autorul spune că viaţa sfântului paroh era atât de plină de nevinovăţie şi de minuni, că am fi tentaţi îndată să o povestim ca pe un basm. Iar basmul -scrie el- ar arăta astfel: 
“Era odată în Franţa, în provincia Lyon, un mic ţăran creştin care, încă din fragedă copilărie, iubea singurătatea şi pe bunul Dumnezeu. Şi deoarece domnii de la Paris, care făcuseră Revoluţia, le interziceau oamenilor să se roage, copilul şi părinţii săi mergeau să asculte Liturghia în capătul unui hambar.
La acea vreme, preoţii se ascundeau, iar când erau prinşi li se tăia capul.
De aceea, Ioan Maria Vianney visa să devină preot. Dar dacă ştia să se roage, în schimb îi lipsea educaţia. Avea grijă de oi şi muncea la câmp.
A intrat prea târziu în seminar şi a avut dificultăţi la toate examenele. Dar atunci vocaţiile erau rare şi, la sfârşit, l-au trecut oricum. A fost numit paroh de Ars şi a rămas acolo până la moarte. Ultimul paroh din Franţa în ultimul sat din Franţa. Dar a fost în întregime un “paroh”, iar asta nu se întâmplă des. A fost astfel într-un mod atât de complet, încât ultimul sat din Franţa a avut primul paroh din Franţa, şi toată Franţa s-a pus pe călătorit pentru a merge să-l vadă.
De-acum, el îi convertea pe toţi cei care ajungeau până la el şi, dacă nu ar fi murit, ar fi convertit toată Franţa. Vindeca sufletele şi trupurile. Citea în inimi ca într-o carte.Iar Sfânta Fecioară îl vizita şi diavolul îi făcea necazuri, dar nu reuşea să-l împiedice să fie un om sfânt.
A fost promovat canonic, apoi cavaler al Legiunii de Onoare, apoi a fost considerat un sfânt.
Dar, atât cât a trăit, el nu a înţeles niciodată de ce.
Iar asta era dovada cea mai frumoasă a faptului că merita gloria aceea.
Toate acestea se întâmplau în secolul al XIX-lea, care, în Rai, acolo unde se cunoaşte adevărata valoare a oamenilor, este numit secolul parohului de Ars. Dar Franţa nici măcar nu-şi imaginează.”

Se simte în această povestire mâna artistului, care reuşeşte, prin foarte scurte creionări, să descrie aproape întreg profilul personajului său. Dar autorul se opreşte îndată şi avertizează că, în realitate, în spatele acestei candori se află o dramă foarte profundă, a cărei intensitate nu s-ar putea bănui la prima vedere. Episoadele amintite sunt toate adevărate. Acel ţărănuş, din provincia Lyon, are şapte ani atunci când la Paris domneşte teroarea şi sunt exilaţi, sub pedeapsa cu moartea, toţi preoţii care nu au fost de acord cu schisma, pe lângă miile care sunt masacraţi. Mai mult, trupele Convenţiei traversează sătucul Dardilly, unde trăieşte el, pentru a merge să reprime insurecţia de la Lyon. Biserica a fost închisă. Parohul cedează mai întâi în faţa tuturor jurămintelor care i-au fost cerute, apoi încetează să mai fie preot. Din când în când, familia Vianney găzduieşte, cu riscul vieţii, câte un preot clandestin.
Într-o cameră cu obloanele trase şi acoperite de un car cu fân bine postat (în timp ce nişte ţărani stau de pază la uşi), micul Ioan Maria poate primi Prima Împărtăşanie la treisprezece ani: ne aflăm în perioada aşa numitei “a doua terori”.
Vocaţia îi apare foarte repede, aşa cum el însuşi va spune, “ca urmare a unei întâlniri pe care a avut-o cu un mărturisitor al credinţei”, adică atunci când a înţeles că a deveni preot însemna chiar a fi gata să mori pentru propriul ministeriu.
Dar dacă copilul nu putea frecventa parohia, cu atât mai puţin putea frecventa şcolile, inexistente.
Prima dată când a putut să se aşeze în băncile şcolii avea deja 17 ani.
A încercat disperat să înveţe, ajutat de un prieten preot care credea în vocaţia tânărului, dar rezultatele au fost mizerabile. Va spune, mai apoi, însuşi parohul de Ars că acel preot “a căutat timp de cinci sau şase ani să mă facă să învăţ ceva, dar a fost osteneală în vânt, pentru că nu a putut niciodată să-mi bage nimic în cap”. Se află multă umilinţă în această expresie, dar se află şi mult adevăr.
Mai apoi dificultăţile au devenit de nedepăşit, atunci când a avut de înfruntat, într-un seminar, studiile de filozofie şi teologie care, de cele mai multe ori, trebuiau făcute pe texte scrise şi explicate în limba latină.
Dar parohul de Ecuilly, foarte stimat în Dieceză, i-a obţinut toate facilităţile posibile (pentru studii şi examene), reuşind să-i obţină şi hirotonirea sacerdotală, luându-l el însuşi ca vicar.
A fost hirotonit la 29 de ani, în 1815, anul în care la Torino se năştea Don Bosco.
A petrecut primii ani de ministeriu la şcoala acelui preot sfânt care îl ajutase şi îl educase atât de intens: “are o vină -va spune mai apoi Ioan Maria Vianney- pe care îi va fi greu să o justifice în faţa lui Dumnezeu: aceea de a mă fi admis la Ordinele Sacre”.
Trebuie să înţelegem bine: Ioan Maria dorea asta din toată inima, dar se simţea profund nevrednic. În schimb, celălalt îl stimula şi îl proteja, pentru că era convins că era vorba despre o vocaţie foarte bună şi că lipsa de educaţie ar fi compensată de o deosebită inteligenţă a credinţei. Chiar și Ioan Maria avea dreptate, fiind convins că a primit un foarte mare şi nemeritat har:
“Mă gândesc - va spune - că Domnul a vrut să-l aleagă pe cel mai căpos dintre toţi parohii pentru a împlini cel mai mare bine posibil. Dacă ar fi găsit unul încă şi mai rău, l-ar fi pus în locul meu, pentru a-şi arăta marea sa îndurare.”

Se află în aceste cuvinte întreaga sa dramă spirituală, o dramă mistică a cărei profunzime trebuie să o intuim bine.
Carisma acestui tânăr preot va fi aceea de a dispărea atât de mult în spatele ministeriului său, de a fi numai preot, ministrul lui Dumnezeu, într-atât încât persoana lui se va amesteca, se va confunda în întregime cu harul preoţiei.
Parohul de Ars va deveni patronul tuturor parohilor din lume, patronul tuturor preoților (2009), pentru că va trăi o disperată nevoie de a se anihila în faţa harului nemeritat pe care l-a primit, de a se consuma exercitându-l: şi o va face şi în mod penitenţial, consumând fizic, în cele mai dure mortificări, fiinţa sa umană.     
Am spus: “nevoie disperată”. Parohul de Ars va spune despre sine că nu putea să înţeleagă ispita orgoliului, ci, în schimb, să o simtă mult pe aceea a disperării, pe aceea a abisalei nepotriviri lipsite de mângâiere, care poate fi oprită numai prin abandonarea în întregime lui Dumnezeu.
Este important ca noi să înţelegem bine toate rădăcinile dramei, pornind tocmai de la unele experienţe ale noastre.
De multe ori, creştinii se simt aproape împiedicaţi de limitarea umană a preotului lor. Spun: “nu ştie să predice”, sau “nu este capabil de relaţii umane”, sau “nu este un sfânt”, “este şi el un păcătos ca toţi ceilalți...”, “de ce trebuie să mă spovedesc la el care e mai rău decât mine...?” şi văicăreli asemănătoare.
Puneţi împreună pentru o clipă toate obiecţiile mai mult sau mai puţin instinctive, pe care le-aţi încercat în experienţa voastră sau le-aţi auzit despre preoţi. Ei bine: aspectul cel mai serios al acestor obiecţii constă în faptul că trimit la obiectivitatea nudă a ministeriului: ceea ce contează este numai acţiunea sfântă a lui Dumnezeu, care se împlineşte prin intermediul acestui om-preot.
Sfântul paroh de Ars întrupează personal, în faţa lui însuşi şi în faţa lui Dumnezeu, această dramă de negrăit.
El spunea că, pe de o parte “Preotul va fi înţeles numai în Cer. Dacă l-am înţelege pe pământ, am muri, nu de teamă, ci de iubire... După Dumnezeu, preotul este totul. Lăsaţi timp de douăzeci de ani o parohie fără preot şi acolo vor fi adorate bestiile!”

Dar, pe de altă parte, adăuga:
“Cât este de înfricoşător să fii preot! Cât este de deplorabil un preot când rosteşte Liturghia ca pe un lucru obişnuit! Cât este de nenorocit un preot fără interioritate!”
De fapt nu asta este problema lui. Dimpotrivă, când rosteşte Liturghia parcă îl vede pe Dumnezeu, atât este de intensă şi emoţionantă celebrarea sa.
Dar el trăieşte chinul de a fi paroh, de a avea responsabilitatea unei parohii şi de a nu se simţi vrednic. Va continua să spere până în ultimii ani de viaţă că va fi eliberat de această responsabilitate, pentru a nu trebui să treacă, aşa cum spunea, direct “din parohie la tribunalul lui Dumnezeu”.
Şi va avea teama constantă, până cu puţine zile înainte de moarte, că va muri căzând în ispita de a fi disperat.
De trei ori a încercat să fugă, pe timp de noapte, pentru a merge la episcop să-i ceară permisiunea de a se retrage în singurătate “pentru a-şi plânge păcatele”.
Ultima oară a făcut-o când era deja celebru în toată Franţa, cu trei ani înainte de a muri. A fugit noaptea, în timp ce enoriaşii, erau treji, pregătiţi să-l oprească. Cei mai vioi colaboratori îl vor împiedica în toate felurile, cerându-i să recite mai întâi împreună rugăciunile de dimineaţă, ascunzându-i breviarul, până când mulţimea de enoriaşi îi va tăia calea şi îl va ruga plângând să rămână:
“Domnule paroh, dacă v-am făcut vreo neplăcere, spuneţi, vom face tot ce veţi dori pentru a vă face pe plac.”